17/05/2021

Wandelcoach verhalen van Patricia – Zelfcompassie

Op pad met de Wandelcoach over zelfcompassie en ACT: dingen doen waaruit simpelweg blijkt dat je aardig bent voor jezelf.

In de vroege ochtend sloop er een isabel-kleurige vos door het veld. Op nog geen tien meter bij ons vandaan. Mijn wandelcoach cliënt reageerde net zo opgetogen als ik. Ze had beduidend minder enthousiasme voor de vraag hoe zij met zichzelf om gaat als ze het moeilijk heeft.

Wandelcoach en ACT Coach Blog

Herken je dit? Ben jij aardiger voor een ander dan voor jezelf?

Ze geeft toe dat ze heel streng is voor zichzelf. Ze zegt dagelijks tegen zichzelf dat ze echt overdrijft en zich aanstelt. Dat ze haar dochter een aai over de bol aait, als die zich bezeert, vindt ze daarentegen vanzelfsprekend. Net als die geruststellende woorden tegen haar beste vriendin of haar partner, als het hen tegenzit.

Opmerkelijk toch, dat we vaak veel aardiger zijn tegen anderen dan tegen onszelf? We zijn opmerkelijk vergevingsgezind bij kleine ongelukjes, als het tenminste anderen betreft.

Nadat we hier bij stil hebben gestaan, lopen we verder, het smalle pad af, de vos achter ons latend. Die heeft geen idee van onze worsteling, van ons besef dat we onszelf niet hetzelfde behandelen als de mensen van wie we houden.

Zelfcompassie

Dat verschil kan ze opheffen met behulp van zelfcompassie. Ze struikelt over de wortels van een boom. Ze zegt geïrriteerd dat zelfcompassie iets is voor …watjes. Niets voor haar.

Als ik haar vertel dat ze niets hoeft af te leren, dat ze gewoon kan blijven doen wat ze al doet, klaart haar gezicht verrassend snel op.

Tussen de bomen ontdekt ze een moeder ree met twee reekalfjes. Haar toon wordt ineens milder.

Ze kijkt als betoverd naar het tafereel. De drie reeën ruiken ons blijkbaar niet, want ze blijven rustig staan knabbelen aan de bladeren.

Ze kijkt me aan en vraagt met meer interesse hoe dat nu zit met zelf-eh-compassie.

Bij ACT ga je die dingen doen waaruit simpelweg blijkt dat je aardig bent voor jezelf. Zelfcompassie is niet denken, maar doen. Ze is een doener, dus dat aspect spreekt haar aan.

Op weg naar de parkeerplaats noemen we om de beurt op wat je zou kunnen doen om de relatie met je zelf te verbeteren: na de lunch bij mooi weer een wandeling maken, in de herfst paddestoelen fotograferen en ergens een pannenkoek gaan eten.  Even bellen of appen met een altijd opgewekte vriendin als je even wat minder lekker in je vel zit. Op zaterdag dat ommetje fietsen voor een ijsje met slagroon, een warme douche nemen i.p.v. die trendy koude douche, waar iedereen het over heeft.

Voordat we afscheid nemen, nodig je haar uit om dingen te doen die zij superleuk vindt, maar waarvan zij weet dat anderen ze superstom vinden.

Ze glimlacht als ze afscheid neemt.

Schrijf in voor de nieuwsbrief

Enkele keren per jaar stuur ik je een nieuwsbrief met nieuwe inzichten en verhalen. Je kunt je op ieder moment afmelden van de nieuwsbrief.