15/01/2021

Wandelcoach verhalen van Patricia – Piekeren & Stress

Wandelcoach Patricia vertelt over de resultaten die wandelcoaching kan hebben bij piekeren en stress gerelateerde klachten. Lees de ervaringen.

Wandelcoaching bij burn-out en stress

Ben jij een stress-kip-de-luxe?

We ervaren allemaal stress. Blijkbaar zijn we zo geprogrammeerd, omdat het nu eenmaal  verstandiger is om een tuinslang voor een slang aan te zien dan andersom. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. We horen dat stress er gewoon bij hoort, zelfs noodzakelijk is om te overleven, toch kunnen we werkstress, opvoedstress, relatiestress en vooral kerststress missen als kiespijn.

Bijzonder is hoe we omgaan met stress. Veel mensen vermijden hun gevoelens en stoppen ze fluks weg. Terwijl toelaten wat je voelt, eerst ongemakkelijker lijkt, maar op den duur veel meer energie geeft. En dat is wat cliënten in wandelcoaching ervaren. Eerst ervaren hoe de wind door je haren voelt, de lentebries zo aangenaam is.  De wind op een hele warme zomerdag geeft verkoeling, de herfststorm blaast niet alleen de blaadjes van de boom, maar ook gedachten uit je hoofd. Even uitwaaien zorgt voor een opgeruimd humeur en een frisse blik. Daarna ervaren ze hoe het is om hun gevoelens toe te laten. Waar voel je verdriet of teleurstelling? Of hoe voelt het om jaloers te zijn? Woedend? Eenzaam? Na het inzoomen, zoomen we weer uit. Hoe voelt de zon op onze huid? Hoe ervaren we de temperatuur tijdens de wandeling? Voelen is eigenlijk heel eenvoudig, nuttig, prettig en informatief. Het vertelt ons wat we nodig hebben. Een warme jas, een warmere relatie, grenzen kunnen stellen, nee zeggen, ervaren dat je er bij hoort.

Piekerfabriek

De piekerfabrieken van mijn cliënten  draaien meestal op volle toeren. Hoe meer ballen je in de lucht moet houden, hoe meer er iets wringt, in de relatie, op het werk, in het gezin, hoe langer je wakker kan liggen om volop stress te ervaren. Nachtenlang  lijden onder alle onfortuinlijke scenario’s die in kleur aan je voorbij trekken en die angst en zorgen vergroten. Gek dat piekeren nooit leidt tot verlichting en dat we er zo veel uren aan besteden.

Boeiend is de introductie van het dagelijkse piekerkwartier. Nodig sterke piekergedachten uit, zet de keuken wekker en ontdek hoeveel thema’s je hebt waar je over piekert. Vaak zijn het twee tot drie thema’s, dat oogt best overzichtelijk. Maak een kopje thee of koffie en pieker er sterk op los.

Een variatie in de oefening is dat je een kwartiertje positief piekert. Pieker kort maar krachtig over een vervelende gebeurtenis die je bezig houdt en schenk daarna ruim tien minuten aandacht aan grappige, prettige en leuke dingen die je bezig houden. Schrijf een kattebelletje of maak een foto op je smartphone zodat je dit als reminder van een positief moment van je piekerfabriek kunt bewaren.

Maak je daarna los uit je gedachten. Onthoud dat piekeren alleen tijd kost en niets oplost. Ook al gaat de piekerfabriek stug door, je hoeft er niet naar te luisteren.

Dus stress-kip-de-luxe, neem ontslag bij je piekerfabriek, maak je los van je gedachten, laat je gevoelens toe en laat elke dag de wind door je haren waaien.

Schrijf in voor de nieuwsbrief

Enkele keren per jaar stuur ik je een nieuwsbrief met nieuwe inzichten en verhalen. Je kunt je op ieder moment afmelden van de nieuwsbrief.